Program Karolinki
INDYWIDALNY PROGRAM KYNOTERAPEUTYCZNY
I DIAGNOZA
- mowa w fazie wyrazu z wąskim zakresem słowno – pojęciowym
- stosunkowo dobre rozumienie poleceń
- nadwrażliwość dotykowa
- opóźnienie rozwoju psycho-ruchowego – poniżej przeciętny
II CELE
- usprawnienie mowy czynnej i biernej
- rozwijanie procesów poznawczych, sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej
- stymulacja rozwoju emocjonalnego i społecznego
III ZADANIA
1. Doskonalenie strefy emocjonalno – społecznej, samoobsługa
- wdrażanie do wykonywania czynności samoobsługowych, wyrabianie nawyków estetyczno-higienicznych – np.przygotowanie posiłku dla psa, uporządkowanie miejsca po posiłku
- zabawy z nazewnictwem ubrań i naśladownictwem czynności ich nakładania, dobieranie ubrań do pory roku, do części ciała – ubieranie siebie i psa
2 Nawiązywanie kontaktów społeczno – emocjonalnych, rozwijanie strefy poznawczej
- poznawanie swojego ciała, rozróżnienie stron, zabawy dotykowe – głowa psa , głowa Karolinki, dostrzeganie szczegółów- liczenie palców u rąk , pazurków u psa
- utrwalanie swoich danych – „to ja”, „mam na imię”, „mam lat”
- zabawy w naśladownictwo – zrób to co zrobił pies
- ćwiczenia dążące do poznania siebie i otoczenia, pobudzenie zmysłów – np. gładka sierść, szorstka łapka, mokry nos, ciepły brzuszek
3. Rozróżnianie przedmiotów, kolorów i przydatności ich użycia
układanie przedmiotów – np. miski według wielkości, kolorów
podawanie wskazanych przedmiotów, dobór przedmiotu do nazwy – np. np.weź dużą czerwoną miskę
segregowanie przedmiotów – np. piłki, smycze, obroże dla psa
4. Usprawnienie mowy
- ćwiczenia oddechowe – np. jak oddycha pies
- ćwiczenie narządów artykulacyjnych – np. jak pije pies, jak szczeka pies, jak wyje
- naśladowanie ruchów twarzy – np. ziewnij jak piesek, cmoknij na pieska, jak się piesek oblizuje
- powtarzanie krótkich znaczących słów – np. wydawanie psu komend
5. Usprawnienie motoryki, koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej
- chwyt pęsetkowy – przypinanie klamerek do sierści psa i smyczy, dzielenie karmy
- usprawnienie motoryki małej, zabawy dotykowe – przypinanie smyczy do obroży, zapinanie obroży, przedmioty o różnej fakturze, obrysowywanie leżącego psa na papierze
- usprawnienie motoryki dużej – np. czesanie psa od głowy do ogona, sieganie po przedmioty po drugiej stronie psa, rzucanie psu piłki, przechodzenie pod i nad psem
IV OCZEKIWANIA
- Rozpoznawanie przedmiotów znajdujących się w otoczeniu
- Wzbogacenie słownika czynnego
- Poznanie i umiejętność korzystania z własnych zmysłów
- Przeliczanie w skali od 1 do 20.
- Wysłuchiwanie, rozpoznawanie i naśladowanie dźwięków
- Zwiększenie koncentracji
« wróć